Jeugdigen groeien zoveel mogelijk op in een gezinssituatie en krijgen tijdig de juiste hulp
Jeugdigen groeien gezond, veilig en kansrijk op en ontwikkelen hun talenten
Indicator
Nulmeting
Doelstelling 2020
Realisatie 2020
Ambitie 2022
Percentage jeugdigen van 0 tot en met 17 jaar dat gebruik maakt van gespecialiseerde jeugdhulp
10%
<= 11%
11,6% (2019)
<= 10%
Bron: CBS
Percentage ouders/verzorgers dat vindt dat de specialistische jeugdhulp aansluit bij de hulpvraag van hen of hun kind
77%
> 75%
80%
75%
Bron: Cliënt-ervaringsonderzoek Jeugdhulp
Wat hebben we er voor gedaan?
Indicator
Gerealiseerd?
Opgroeien gebeurt met ups en downs, dat hoort er bij. Niet overal is jeugdhulp nodig. We werken uit wat we onder de gebruikelijke inzet van ouders verstaan, waar geen jeugdhulp voor ingezet wordt.
Ja
In de verordening 2021 en nadere beleidsregels 2021 zijn uitgangspunten en criteria over gebruikelijke hulp opgenomen, waardoor de toegang meer handvaten heeft om het gesprek hierover aan te gaan met ouders.
Cliënttevredenheid staat hoog in het vaandel in zowel de toekenning van hulp als het bieden van hulp. Gezien de druk op de jeugdhulpbudgetten, is er risico op wachtlijsten. Ook wordt kritischer gekeken naar passende jeugdhulp. Samen met de uitvoering wordt gekeken naar wat we onder gebruikelijke zorg verstaan en naar eigen verantwoordelijkheid. De consulenten/wijkteamleden gaan dat toepassen in de gesprekken met bewoners. We hebben gezien dat dit tot afwijzingen van aanvragen jeugdhulp kan leiden, dus dit zet de cliënttevredenheid mogelijk onder druk. We richten ook een leercyclus in om beter te leren van klachten en bezwaren jeugdhulp.
Ja
Cliënttevredenheid staat hoog in ons vaandel. De wachtlijsten zijn in het cliënt-ervaringsonderzoek als belangrijk verbeterpunt benoemd. In de praktijk blijkt dat we op jaarbasis bijna geen klachten krijgen. Als we een klacht ontvangen, dan trekken we hier lering uit. Doordat we bij de toekenning van jeugdhulp een stringenter beleid voeren, kunnen klachten toenemen. Tot op heden heeft dit niet geleid tot een stijging van het aantal klachten en bezwaren.
Onder regie van de gemeente werken we met partners samen aan het doorbraakthema Complexe Scheidingen voor jeugdigen ter voorkoming van (v)echtscheidingen en schadelijke gevolgen voor jeugdigen. We willen het aanbod in de basisinfrastructuur versterken en inzet van gespecialiseerde hulp voorkomen. Dit doen we met aanbieders vanuit basisondersteuning en gespecialiseerde hulp.
Ja
Het doorbraakthema complexe scheidingen is in 2020 gestart en loopt door tot 2023. Doel is door tijdige ondersteuning te bieden complexe scheidingen met negatieve gevolgen voor kinderen te voorkomen. Daartoe is gewerkt aan 3 aspecten: informatie en advies via Koo, samenwerking tussen alle belangrijke partners waaronder ook het Juridisch Loket en woningcorporaties en de inrichting van ondersteuning door de gezinnen. In 2021 wordt de werkwijze geïmplementeerd.
Onder regie van de gemeente werken we met partners samen aan het doorbraakthema Verbeteren verbinding onderwijs en jeugdhulp om het aanbod in de basis te versterken en afbouw van gespecialiseerde hulp mogelijk te maken. Daarbij gaan we zoveel mogelijk uit van samenwerking tussen aanbieders vanuit basisondersteuning en gespecialiseerde hulp. De focus ligt op afbakening verantwoordelijkheden van de gemeente (jeugdhulp) en (passend) onderwijs. We werken aan tijdige signalering en gezamenlijke ondersteuning wanneer dat nodig is.
Ja
In 2020 hebben we op basis van de ervaringen van de proeftuin op 6 kindcentra en 3 scholen voortgezet onderwijs het doorbraakthema onderwijs en jeugdhulp gestart. Via deze aanpak worden jeugdigen en hun ouders vroegtijdig op een laagdrempelige manier geholpen waardoor vragen snel worden opgepakt wat ten goede komt aan hun ontwikkeling. Via een expertteam kunnen de scholen, het schoolmaatschappelijk werk en jeugdverpleegkundigen een beroep doen op de expertise van de jeugdhulp, waardoor hun inzet nog effectiever wordt.
Toegang en gespecialiseerde jeugdhulp-partners geven vorm aan de regionale transformatie-projecten om daarmee verblijfszorg te voorkomen of te verkorten.
Ja
Uit de evaluatie blijkt dat de hoofddoelstellingen van het project zijn gerealiseerd. Door de interventies is regionaal voor zeker 67 jeugdigen residentiële of klinische plaatsing voorkomen en daarmee hebben deze jeugdigen beter passende hulp gekregen. Tegelijkertijd zijn de kosten per jeugdige gedaald en dit heeft geresulteerd in een regionale structurele kostenafname tussen de € 1,2 en € 1,8 miljoen (met een incidentele uitgave van € 8 miljoen). Met de resterende middelen worden enkele producten in 2021 doorontwikkeld.
We bereiden de nieuwe inkoop jeugdhulp 2021 voor zodat de overgang voor zowel inwoners als aanbieders zo soepel mogelijk verloopt.
Ja
Vanwege corona is de aanbesteding stopgezet. Er is een noodscenario opgesteld en uitgevoerd. Zo is bv een nieuw productenboek voorbereid en geïmplementeerd. Het uitstel van de aanbesteding is benut om het toegangsproces door te lichten en te verbeteren zodat onze lokale toegang en administratieve organisatie ingericht is op de eisen die de nieuwe inkoop jeugdhulp vanaf 2021 en 2022 aan de gemeente stelt.
We werken verder aan een excellent gemeentelijk zorgbedrijf waarbij kwaliteit voor inwoners (tijdigheid en doelmatigheid van ondersteuning) en vereenvoudiging en efficiëntie in de uitvoering (bij gemeente en aanbieders) voorop staan.
Gedeeltelijk
We zijn ook in 2020 volop bezig geweest om het gemeentelijke zorgbedrijf door te ontwikkelen. In 2020 herijkten we onze processen voor het verlenen van Toegang & Regie. Hiermee bereikten we een vereenvoudiging: minder deelprocessen, minder soorten documenten én bereidden we ons voor op de nieuwe vorm van toegang verlenen per 2022. Een goed voorbeeld hiervan is dat zowel de toegang, de regisseurs en de administratie, facturatie en archivering gaan werken in één systeem: Zorgned.
Een ander voorbeeld is de herijking van de subsidiesystematiek voor de informele organisaties. Hierdoor is er sprake van een eenvoudige aanvraagprocedure, integrale afweging op basis van maatschappelijke impact op de bestuurlijke prioriteiten. Met het oog op deze doelen hebben we ook de inkoopstrategie basisondersteuning die in 2019 is vastgesteld in 2020 geïmplementeerd in samenspraak met onze partners in de basisondersteuning en het jongerenwerk.
Deze pagina is gebouwd op 05/31/2021 09:15:28 met de export van 05/28/2021 13:14:53